måndag, februari 18, 2008

Tre år

Det första inlägget på filmforum publicerade jag 22 februari 2005. Då var tanken att den skulle vara en mer traditionell blogg med korta oregelbundna inlägg om något dagsaktuellt, men tämligen omgående blev det istället en längre text varje vecka, och det formatet har jag fortsatt med. Undrar hur länge jag kommer kunna hålla på. Ibland är det svårt att få till något bra (som ni säkert märkt). Men jag har ändå lyckats producera 206 inlägg (207 med dagens) under de här tre åren och jag tillåter mig att vara nöjd med det. Förhoppningsvis blir det lika många de kommande tre åren.

De flesta texterna har handlat specifikt om vissa filmer eller filmer tillhörande en viss grupp, men jag har också gjort en del personporträtt. En manusförfattare, en producent, tre skådespelare och arton regissörer närmare bestämt. Manusförfattaren var Ernest Lehman (finns att läsa här), producenten var Ismail Merchant (finns att läsa här) och skådespelarna var Ingrid Bergman (här), Henry Fonda (här) och Alan Alda (här). Regissörerna var:

Wes Anderson (här) det kommer snart ett nytt inlägg om honom
Nicole Holofcener (här)
Hasse Ekman (här)
Howard Hawks (här)
Buster Keaton (här)
Abbas Kiarostami (här)
Preston Sturges (här)
Robert Wise (här)
Nora Ephron (här)
Ernst Lubitsch (här)
Arne Mattsson (här)
Mitchell Leisen (här)
Claire Denis (här)
Nicholas Ray (här)
Vincente Minnelli (här)
William Wyler (här)
Jean-Pierre Melville (här)
Don Siegel (här)

Det är uppenbart att jag tycker det är lättast att skriva om just regissörer och det finns kanske anledning att försöka bredda mig där. Fram för fler kompositörer, förtextskapare, fotografer, redigerare och assistant painter. Det är dessutom en förödande övervikt av amerikanska män, och där måste jag verkligen skärpa mig.

En serie jag är nöjd med är filmarkivet, som inleddes för två år sedan och slutfördes i höstas. Där presenterade jag sexton stycken filmer som jag tycker visar på filmkonsten ur alla dess aspekter och dess utveckling från den tidiga stumfilmen till den dagsaktuella filmen. Det första inlägget finns att läsa här och det sista här. (I det sista inlägget finns också länkar till samtliga inlägg.)

Men jag är också missnöjd med flera saker, såsom den förkrossande övervikten av amerikanska filmer gjorda av män. Jag vill att filmforum ska spegla hela spektrat av kön, kulturer, tidsåldrar, genrer och stilar men det har det inte gjort i tillräckligt stor utsträckning tycker jag. Dessutom skulle jag vilja diskutera film utifrån mer teoretiska perspektiv i större utsträckning än vad jag gjort hittills. Men det är bara att sätta igång. Det är ingen som hindrar mig. Jag kan inte skylla på producenter, redaktörer, ägare eller läsare. Så inget gnäll, det är bara att kavla upp ärmarna och gå loss. Redan nästa vecka.

Inga kommentarer: