torsdag, september 13, 2007

Filmarkivet - en sammanfattning

Jag har varit bortrest, därför kommer veckans huvudinlägg först nu.

När jag började fundera på Filmarkivet, för snart två år sedan, hade jag ingen aning om hur många filmer det skulle bli, men jag tänkte mig drygt tio stycken. Nu är arkivet komplett, och det blev några fler än så. Det var naturligtvis inte alldeles självklart vilka filmer jag skulle ha med i Filmarkivet. När jag satt och spånade hade jag en betydligt längre lista än de 16 filmer det blev till slut. Soluppgång (Sunrise 1927), Apocalypse Now (1979), Peeping Tom (1960), Celine et Julie vont en bateau (1974), Lagaan (2001), Fåglarna (The Birds 1963), Heat (1995), Oliver Twist (1948), Pather Panchali (1954) och Feber (L'eclisse 1961) var några som hade kunnat få vara med, men som stupade på mållinjen. Sen funderade jag mycket på andra typer av film än rena långfilmer. Jag har varken tagit med kortfilmer eller dokumentärer till exempel, men det var ett medvetet val. Det är naturligtvis orättvist mot Maya Derens konstfilmer, eller Kenneth Angers kortfilmer, mot alla märkvärdiga dokumentärfilmer, och kanske borde Zapruder-filmen vara med också. Men jag har inte valt bort dem för att de inte är betydelsefulla, utan för att jag ville koncentrera mig på just långfilm i spelfilmsform.

Två länder var klart dominerande, USA och Frankrike, med fyra filmer vardera, och om man räknar Slaget om Alger som fransk så blir det fem franska titlar. Två svenska kom med, och en rysk, en mexikansk, en japansk, en från Senegal och en från Iran. Hela elva stycken är svartvita men bara fyra är stumfilmer. Den äldsta är från 1913, den nyaste från 2004, 14 är regisserade av män, och följaktligen två av kvinnor. Jag överlåter att någon annan att analysera den statistiken, men jag måste säga att jag är förvånad över att det blev så många svartvita, särskilt med tanke på att bara fyra av filmerna är gjorda innan färgfilmen slog igenom (vilket skedde 1935 med Fåfängans marknad (Becky Sharp)).

Jag har lite dåligt samvete för bristen på annat än långa spelfilmer, men kanske gör jag ett ytterligare Filmarkiv, för alla andra former av film. Eller kanske någon annan tar på sig den uppgiften?

-----------------------------

Nu hoppas jag förstås att världens alla Cinematek tar på sig uppgiften att visa de här filmerna i en ständigt återkommande serie. Här är filmerna igen, och med uppgift om de finns tillgängliga på dvd som en bonus.

Ingeborg Holm (1913) här
ej tillgänglig på dvd

Fart, flickor och faror (Sherlock Jr. 1924) här
finns på engelsk och amerikansk dvd

Pansarkryssaren Potemkin (Bronenosets "Potemkin" 1925) här
finns på engelsk dvd, 23 oktober släpps en lyxutgåva i USA.

Napoleon (1927) här
finns på dvd

Det ligger i blodet (His Girl Friday 1940) här
finns på svensk dvd

Dumbo (1940) här
finns på svensk dvd

Fantasin åker spårvagn (La ilusíon viaja en tranvía 1954) här
kan finnas på dvd i Sydamerika

Yasujiro Ozu exemplifierad genom Föräldrarna (Tokyo monogatari 1953) här
finns i en engelsk Yasujiro Ozu-box, och en amerikansk dvd-utgåva

Mannen som sköt Liberty Valance (The Man Who Shot Liberty Valance 1962) här
finns på svensk dvd

Persona (1966) här
finns på svensk dvd

Slaget om Alger (La battaglia di Algeri 1966) här
finns på svensk dvd, och en amerikansk lyxutgåva

Je tu ille elle (1974) här
finns inte

Den sköna satmaran (La Belle noiseuse 1991) här
finns på engelsk dvd

Le prix du pardon ( 2001) här
gavs ut på dvd av Göteborgs filmfestival

10 (2002) här
finns på engelsk dvd

L'intrus (2004) här
finns på engelsk dvd

Inga kommentarer: