måndag, september 29, 2008

Paul Newman

När jag var liten och mitt filmintresse började ta fart så var Paul Newman min favoritskådespelare. En av de första filmer jag hyrde var Katt på hett plåttak (Cat on a Hot Tin Roof 1958) och jag blev så frälst att när jag skulle lämna tillbaka den frågade jag om jag fick köpa den istället. Killen i videobutiken ringde sin mamma för att fråga om det var ok, men det var det inte. Tyvärr.

Med åren upptäckte jag så många andra skådespelare att jag slutade säga att Newman var favoriten, det var omöjligt att välja ut någon specifik (fast om jag blir tvungen att välja en så får det nog bli Cary Grant), men det är alltid varit något speciellt med just Newman, precis som med Steve McQueen. Det är en kombination av utseendet, stilen och koncentrationen tror jag.

När jag i lördags fick veta att han avlidit dagen innan i cancer blev jag förvånansvärt ledsen, och fast besluten att genast ha det lilla Paul Newman retrospektiv jag så länge funderat på. Så jag skriver inte så mycket mer nu. Det kommer en mer fyllig text längre fram, tills dess ska jag frossa i filmerna. Det måste vara bästa sättet att hedra hans minne.

Längst ner på sidan (fanns tom 7 oktober 2008) en scen från Butch Cassidy och Sundance Kid (Butch Cassidy and the Sundance Kid 1969). Där slutar filmen precis innan de dör. Synd att det inte går till så i verkligheten också.

-----------------------------------------------------

Om Paul Newman skrev SvD så här
Och DN så här.
I International Herald Tribune skrev man här om hur man sörjer Paul Newman i Iran och här är en mer personal betraktelse.
Jag har tidigare skrivit om Butch Cassidy och Sundance Kid här

2 kommentarer:

Unknown sa...

Åh, vad glad jag är att jag hittat till din blogg! Letade efter en filmblogg med lite längre inlägg och ordentliga analyser.
Just Paul Newman är en av mina favoritskådespelare. En av anledningarna är ganska simpel: han var helt enkelt den absolut snyggaste manliga skådespelare Hollywood någonsin haft. Inte blir det sämre av att han lyckades välja ganska komplexa filmroller. Kanske hamnade han i ett fack: den svårmodiga, bekymrade vackra mannen, oftast med hetsigt temperament, kaxig och ärlig.
Min favoritfilm med Paul Newman är "The Hustler". Där spelar han den otålige biljardtalangen Eddie Felson, en kaxig yngling som vill ha allt på en gång, men som så småningom lär sig livets hårda läxa.
Jag skulle bli tacksam om du ville rekommendera någon bra, grundläggande bok som ni hade som kurslitteratur när du läste filmvetenskap.

Fredrik Gustafsson sa...

Tack så mycket!

Det beror på vad du vill ha för slags bok. När det gäller svensk filmhistoria är Leif Furhammars "Filmen i Sverige" standardverket. Internationell filmhistoria får man exempelvis i Bordwell/Thompsons "Film History". (Mr Bordwell är mycket populär på institutonen, eller var i alla fall förut, och en hel hög av hans böcker, vissa skrivna med Kristin Thompson, var obligatorisk läsning). En bok jag gillar är "The Cinema Book" som Pam Cook är redaktör för, men den var inte kurslitteratur. Den innehåller både filmhistoria och teori.