måndag, januari 01, 2007

2006/2007

Av alla filmer som visades på bio i Sverige i år var det här mina favoriter:

Good Night, and Good Luck (läs mer här)
Junebug (visades endast på Göteborgs filmfestival, läs mer här)
Miami Vice
Nio liv
(Nine Lives)
Offside (läs mer här)
Rika vänner (Friends With Money) (läs mer här)
The Squid and the Whale
Syriana
(läs mer här)
Tiden som finns kvar (Le temps qui reste)
Tristram Shandy (A Cock and Bull Story) (läs mer här)
The Weather Man

Det blev elva filmer, åtta amerikanska, en fransk, en engelsk och en svensk. Om ni missade dem så finns alla utom Junebug och Offside att hyra i välsorterad videobutik, eller på nätet. Offside släpps nästa vecka, den 10 januari. Junebug finns att köpa på dvd i USA och England.

Ytterligare filmer värda att minnas är Joey Lauren Adams lågmälda Come Early Morning, de franska Mot södern (Vers le sud) och Science of Sleep, iranska Kvinnor Offside (Offside) samt Clint Eastwoods Flags of Our Fathers. Av dessa fem är det bara Kvinnor offside som släpps på video i Sverige än, men de andra kommer väl under våren. Science of Sleep går forfarande på bio.

Vad händer på filmforum under 2007? De sista filmerna i filmarkivet kommer naturligtvis att presenteras, och serien Den svenska filmen fortsätter. Det blir fler regissörsporträtt, och mängder av filmtips och nedslag i filmhistorien, samt en och annan queeranalys. Precis som vanligt med andra ord. Men det blir säkert en och annan nyhet också. Har ni några önskemål? Vad är det som inte avhandlats men som borde tas upp? Är det en person som är bortglömd, eller en film, eller en epok? Jag är öppen för förslag!

Gott nytt 2007!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul med Miami Vice på listan! Men jag undrar om inte den skakiga handkameran störde dig (har för mig att du, i något inlägg, uttryckte en viss avsky mot Hollywoods(?) numer rätt frekventa användning av handkamera, och då gärna skakig sådan)? Eller det kanske är jag som minns fel, både om eventuell handkamera i Manns film och ditt tidigare inlägg.

Fredrik Gustafsson sa...

Nja, jag har inget principiellt emot rörlig handkamera. Om den används på en bra sätt så är det inget problem. Michael Mann vet hur han ska använda den, och skapar därför mästerliga bilder. Scenen på motorvägen då informatören kastar sig framför en lastbil är ett exempel på hur rörlig handkamera kan lyfta en scen till oanade höjder.

Anonym sa...

Hej,

intressant lista och bra blogg. Jag har gjort min egen lista. Här kommer den. Dessutom blev den numrerad. Junebug borde absolut även komma upp på min lista men jag valde att bara ha med filmer som gått upp på reportoaren.

1. Babel
2. The Squid and the Whale
3. De andras liv
4. Grizzly Man
5. Transamerica
6. Jarhead
7. Brokeback Mountain
8. Mitt hjärtas förlorade slag
9. United 93
10. Me and You and Everyone We..

ska bli kul att fortsätta följa din blogg 2007

/Lars