onsdag, augusti 22, 2007

Scenen (3)

Victor Sjöströms magnifika Stormen (The Wind 1928) handlar om en nybyggarkvinna (Lillian Gish) i den amerikanska västern. En kväll när hon är ensam hemma kommer en man och trakasserar henne, och försöker våldta henne. Hon försvarar sitt hem och sin heder, och slår ner mannen. Medan det blåser full sandstorm ute kastar hon ut den till synes livlösa mannen. Hon har precis satt sig för att hämta andan, när vi får se en hand som bankar på ytterdörren. Jag tror aldrig jag hoppat till så när jag sett en film. Efter den späda kvinnans heroiska kamp för att försvara sig hoppas och tror man att allt ska vara över nu, så bilden av handen på dörren, samtidigt som sanden yr omkring, är en chock. Det är en stumfilm men när jag tänker på scenen kan jag ändå höra slagen och vindens tjut i mitt inre.

De tidigare utvalda scenerna finns här och här.

Inga kommentarer: