måndag, augusti 20, 2007

Höstplaner

Det är visserligen några veckor kvar på sommaren, men idag drar höstsäsongen i gång för filmforum, mer vital än någonsin!

Det första prioriteten är att slutföra Filmarkivet, och därför kommer de sista utvalda filmerna presenteras under de kommande veckorna. Saker jag har sett kommer också tillbaka nästa vecka, och den nya serien Scenen kommer också att ta fart. Serien Genre fortsätter också, nästa genre som presenteras är preliminärt science fiction. Det blir förhoppningsvis också lite nyheter och annat spännande.

Sommaren har inte precis varit en lugn och händelselös tid för svensk film, Ingmar Bergman har avlidit, och Triangelfilm och Astoria Cinemas har gått i konkurs. Vad allt detta kommer att medföra för svensk film, svensk filmpolitik och svensk filmkonst är förstås för tidigt att säga med säkerhet, men att det kommer få effekter är ställt utom allt tvivel.

Bergman skrev jag om samma dag han avled, (att läsa här), i samband med det intervjuades jag också i DN, och länk till den intervjun finns här. (Jag har, naturligtvis, synpunkter på formuleringarna i intervjun, men vad ska man göra?)

Vad gäller konkurserna så är det naturligtvis inte bra när ett företag (SF i det här fallet) får i det närmaste monopol, men jag har lite svårt att tycka synd om Astoria Cinemas. De skyller på många olika faktorer, men det går inte att komma ifrån att de samtidigt spenderade pengar på svulstiga, högteknologiska om- och nybyggnationer*, att de kort sagt spenderade som om det inte fanns någon morgondag, vilket det sen visade sig att det faktiskt inte fanns, samtidigt som SF vädrade morgonluft. Jag är övertygad om att det var en felprioritering, där teknikfrälsta och vältaliga män lyckades förvrida huvudet på biografledningen, som borde ha vetat bättre. Men situationen i den svenska biografvärlden har jag redan skrivit om flera gånger tidigare så för övrigt hänvisar jag till några av mina tidigare inlägg, nämligen här (om biografdöden) och här (om svensk biografkultur).

Och med detta sagt är semestern slut och höstterminen är här. Filmkonsten lever vidare, på filmforum och i resten av världen.

---------------------------------
*Att plöja ner alldeles för mycket pengar på ombyggnationer var något som startade på Sandrew Metronome, innan det köptes upp och blev Astoria, och som också lär ha lett till att huvuden fick rulla på Sandrew Metronome.

Inga kommentarer: