måndag, december 17, 2007

Trolltyg

Nästa måndag är det julafton och måndagen därpå är det nyårsafton så det här blir årets sista inlägg. Jag hade tänkt skriva en årskrönika men det är ju två veckor kvar och många filmer är fortfarande osedda så det får vänta till 2008. Då kommer också serien Filmens historia återkomma med förnyad kraft. Det finns säkert de som sitter och buttert undrar var den tog vägen men det är så mycket annat jag velat skriva om så jag hoppas ni har överseende med det.

I julklapp önskar jag mig som vanligt att man ska visa Trolltyg i tomteskogen (Gnomes 1980) men tyvärr är det inte så troligt. Minns ni den? En tecknad tv-film om bröllop bland en samling tomtar som dock urartar när en gäng korkade troll kommer för att klubba ner de små tomtarna. Den bygger på en holländska barnbok och brukade visas på SVT regelbundet men då det är strul med vem som har rättigheterna till den idag går det inte att visa den längre. Den finns förstås på youtube men det är inte riktigt samma sak. Fast vill man höra odödliga repliker som "Mamma, jag mejade ner en hel tomtearmé!" så är det tyvärr enda chansen.

Vad som dock visas på tv under julhelgen är Bad Santa (2003) som jag julklappstipsade om förra måndagen så var den slut i butiken är allt hopp inte ute. Visas juldagen på SVT2. Annat bra på tv under julhelgen är En studie i brott (Vertigo 1958) som jag skrev om i våras (här), Gigi (1958) av Vincente Minnelli, som jag skrivit om flera gånger (här och här bland annat), och Kan du vissla Johanna? (1994), som jag inte skrivit om förut men som är bra ändå.

Det är tyvärr allt jag hinner skriva idag, men det blir mer nästa år. God jul och Gott nytt år och glöm inte bort att Flicka och hyacinter (1950) släpps på dvd i slutet av veckan. Köp den!

1 kommentar:

Carolina Rung sa...

Jag älskar Trolltyg i tomteskogen. Sjukt underhållande.