tisdag, februari 22, 2005

Sideways

Auteur är idag ett ord som fallit i glömska, eller som fått något förlegat över sig. Trots det så lever och frodas regissörskulten alltjämt. Men kanske har auteurbegreppet kommit tillbaka, i amerikansk film. Många av de stora filmbolagen har startat dotterbolag vars uttalade ambition är att göra smalare filmer, där den drivande kraften inte är effekter eller stjärnor utan regissören. Ett sådant bolag är Fox Searchlight Pictures, som just nu gör succé med Sideways.
Sideways, skriven och regisserad av Alexander Payne, är typexemplet på denna typ av film. Och den är riktigt bra. Utan att fuska eller fega ur berättar den en historia om existentiell ångest, samtidigt som den innehåller några sublima scener av storartad komik. Jag hoppas att ni går och ser den omgående. Alexander Paynes förra film var det sävliga men stillsamt gripande About Schmidt med Jack Nicholson. Innan dess har han gjort Citizen Ruth och Election. Det råder inget tvivel om att Payne är en av de mer begåvade regissörerna just nu (även om Election hade stora brister), och med den nya affärsidén i Hollywood kanske han, och hans likasinnade, får en chans att blomstra. Det bådar i så fall gott för filmkonsten.
En annan egenartad auteur är Wes Anderson. Hans nya film The Life Aquatic with Steve Zissou har snart svensk premiär. Årets mest efterlängtade film och ett givet ämne för kommande bloggar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du precisera vilka "stora brister" du menar att Election har? Jag är intresserad eftersom denna utan tvekan är min favorit bland Alexander Paynes filmer.

Fredrik Gustafsson sa...

Jag tyckte att den var för stel och teatral, samt övertydlig. Det kändes som om skådespelarna gick i sömnen.