torsdag, februari 24, 2005

Röda Kvarn i blåsväder

På SF diskuterar man just nu en nedläggning av biografen Röda Kvarn i Stockholm. Det är naturligtvis synd eftersom det är en av landets vackraste biografer. Samtidigt kan jag inte sitta här och beklaga mig över SF:s fasoner, eftersom jag som besökare också har ett visst ansvar. Anledningen till att singelbiograferna läggs ner är ju att de har för få besökare, och jag kan inte minnas när jag senast var på Röda Kvarn. Om vi vill bevara singlarna finns det två sätt. Antingen börja gå dit, istället för till filmstäder eller biopalats, eller också får kommunen ge bidrag till driften. I Norge har man kommunala biografer. Kanske man kunde tänka sig det i Sverige också. Jag kan tänka mig två vinster, dels att singelbiograferna får var kvar, dels att det blir en ny aktör på marknaden, alldeles särskilt välkommet med tanke på hur biografvärlden ser ut i Sverige. För övrigt ett ämne att återkomma till.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kommunala biografer finns faktiskt redan här och där. Bio Roxy i Örebro till exempel.